Gender and Health

TOPIC

Gender and Health

Gender and health

The study of the differences between the sexes and the development of a gender-specific medicine represent a milestone of great importance in the advancement of life sciences. Gender medicine, or rather gender-specific medicine, is the study of the influence of sex and gender, which is a term that also includes socio-cultural and psychological aspects, on the physiology and on the pathologies that affect both men and women. Differences between the sexes, in fact, are observed in the frequency, symptoms, clinical manifestations and severity of numerous diseases. Moreover, sex differences are also present in the response to therapies and in adverse drug reactions. Gender differences in lifestyle, including response to nutrients and to environmental contaminants, are also relevant, being often different between men and women.  

A gender approach in clinical practice can contribute significantly to health promotion through an improvement in the appropriateness of care that can also produce benefits for the sustainability of the National Health Service (NHS).

The Istituto Superiore di Sanità (ISS, the National Institute of Health in Italy) is engaged in basic and translational research activities, in defining training and updating courses for healthcare workers and in promoting communication and information campaigns to disseminate information on gender medicine.



Back Stress e salute dei caregiver familiari

Nell’ambito della Medicina di Genere, riveste una notevole importanza la tematica della salute dei Caregiver Familiari, ovvero di quelle persone che assistono e si prendono cura, in maniera continuativa e gratuita, di un loro familiare non autosufficiente, perché malato, disabile o anziano. 

Per valutare le possibili differenze uomo/donna di salute psicologica e/o fisica legate al lavoro di cura dei Caregiver familiari è in corso uno studio dal titolo: “Differenze di genere nello stato di salute in due popolazioni di Caregiver familiari: uno studio pilota” con lo scopo di raccogliere i dati di salute in due popolazioni di Caregiver Familiari: coloro che si prendono cura di pazienti con demenza/Alzheimer e coloro che assistono persone con Disturbi del Neurosviluppo/Autismo.  

Lo studio è esteso a tutto il territorio nazionale. Si tratta di uno studio pilota di tipo osservazionale e come tale in futuro potrà contribuire allo sviluppo di uno studio di popolazione a livello nazionale. 

I dati di salute vengono raccolti tramite la somministrazione ai Caregiver Familiari di un questionario sul sito: https://caregiver.iss.it

Le informazioni che otterremo potranno essere utili alle politiche socio-sanitarie ai fini della pianificazione di programmi ad hoc per la prevenzione della salute dei Caregiver Familiari, considerando anche le differenze di salute genere-specifiche. 

La campagna di diffusione del link ha avuto inizio il 4 Novembre 2021 ed è in corso. Per maggiori informazioni il cittadino può scriverci all'indirizzo email: caregiver.mdg@iss.it

Partecipa al progetto di ricerca compilando il questionario on-line disponibile al seguente link: https://caregiver.iss.it


Dipartimenti/Centri/Servizi

Center of reference for gender medicine

Target

Citizen

Topics

Gender and health