Addiction

TOPIC

Addiction

Tobacco and e-cigarettes

Tobacco use is one of the major risk factors for cancer, cardiovascular and respiratory diseases and tobacco addiction is a chronic relapsing disease representing one of the greatest public health problem worldwide. An emerging phenomenon is the use of novel products containing nicotine, such as heated tobacco products and electronic cigarettes (or other emerging nicotine products), which are particularly popular in the young population due to their high capacity to induce nicotine addiction.

To prevent initiation and encourage the cessation of tobacco products and nicotine-containing products, the ISS carries out evidence-based studies and research, produces and disseminates guidelines and recommendations, promotes surveillance systems, provides training for healthcare professionals. Furthermore, through the Helpline to help quit smoking (800 554088) and the web platform "smettodifumare" (in Italian) ISS facilitates the public access to the healthcare services and resources.

ISS provides scientific and technical support with respect to the characteristics of novel tobacco products and the control of potentially harmful substances in the emissions of electronic cigarettes and of the e-liquids contaminants. ISS contribution in tobacco control is also active at European level with the participation in the Joint Action on Tobacco Control (JATC1) and Joint Action on strengthening projects cooperation between interested Member States and the Commission in the area of Tobacco Control (JATC2).



Back Pubblicità dei prodotti del tabacco


La normativa vigente in materia di regolamentazione della pubblicità è costituita dalla Legge n. 52 del 22 febbraio 1983 e rappresenta uno strumento molto importante nell’azione di contrasto al fumo.
Questo decreto, all’art. 8, sostituisce così l’articolo unico della Legge 165 del 10 aprile 1962: “la propaganda pubblicitaria di qualsiasi prodotto da fumo, nazionale o estero è vietata”, senza fare distinzioni tra pubblicità diretta e indiretta.
Con il Decreto Ministeriale 425 del 30 novembre 1991, in attuazione della Direttiva 89/552/CEE è stata inoltre “vietata la pubblicità televisiva delle sigarette e di ogni altro prodotto del tabacco, anche se effettuata in forma indiretta, mediante utilizzazione di nomi, marchi, simboli o altri elementi caratteristici di prodotti del tabacco o di aziende la cui attività principale consiste nella produzione e vendita di tali prodotti...”.
L'art. 8 del Decreto Lgs n. 581 del 9 dicembre 1993, “Regolamento in materia di sponsorizzazioni di programmi radiotelevisivi e offerte al pubblico”, vieta la sponsorizzazione di programmi da parte di 'persone fisiche o giuridiche la cui attività principale consista nella fabbricazione o vendita di sigarette o altri prodotti del tabacco...'.
Con il Decreto Lgs. n. 300 del 16 dicembre 2004 è stata recepita la Direttiva 2003/33/CE, “Ravvicinamento delle disposizioni legislative, regolamentari e amministrative degli stati membri in materia di pubblicità e di sponsorizzazione a favore dei prodotti del tabacco”, che regolamenta pubblicità e sponsorizzazione a favore dei prodotti del tabacco aventi carattere transfrontaliero, nonché la distribuzione gratuita dei prodotti del tabacco a scopo promozionale.
Questa normativa ha consentito, a partire dal 2005, di impedire l’uso del marchio di prodotti del tabacco durante i Gran Premi di Formula 1 d’Italia e di San Marino e i Moto GP.



National centre for addiction and doping

Tobacco and nicotine Norme, regolamenti e pareri

Dipartimenti/Centri/Servizi

National addiction and doping center

Target

Healthcare professional

Content type

Document Data

Topics

Dependencies Tobacco and e-cigarettes