Mental health

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Mental health

Mental health

The World Health Organization (WHO) establishes the essential role of mental health for the social realization of individuals and their overall state of health. Mental disorders are a major source of suffering and disability in the world today and are progressively increasing.

The etiopathogenesis of mental disorders involves multiple interactions between the nervous and other physiological systems, thus a multidisciplinary approach is needed combining clinical research with the investigation of the biological and psychosocial factors that contribute to disease vulnerability and resilience.

The Istituto Superiore di Sanità (ISS, the National Institute of Health in Italy) promotes basic and applied research in mental health with special attention to critical phases of the life-cycle, such as the perinatal period, childhood, adolescence and senescence. The conditions and diseases studied include neurodevelopmental disorders, depression, anxious syndromes, obsessive-compulsive, emotional, cognitive, mnemonic, psychosomatic, and stress related disorders. Functional interactions between the nervous, immune, and endocrine systems, as well as comorbidity with metabolic disorders, are also studied as potential risk factors and for promotion and prevention of psychopathology.

The ISS approach is interdisciplinary and involves multiple disciplines such as psychiatry, neuroscience, epidemiology, clinical psychology, ethology, psychobiology, psychopharmacology and genetics. The interactions between biological, behavioral, social and environmental factors are studied both in the prevention and onset of mental disorders using experimental models, clinical studies, longitudinal populations cohorts and studies on twins. Innovative methodologies for mental health prevention and promotion are developed and validated tackling social inclusion and integration. Effectiveness of psychotherapeutic and rehabilitative approaches is investigated also in relationship with the individual life-history and socio-economic conditions and in their interaction with pharmacological treatments. Mental health interventions to promote mental health in schools and in the workplace are devised as well as studies on health and social services to improve access and quality of care.

Back Promozione della salute mentale nelle scuole



Sono ormai molte le evidenze sull’efficacia di programmi di promozione della salute mentale come modalità di intervento per prevenire comportamenti a rischio e disadattativi agendo, anziché specificamente e direttamente su questi comportamenti, sui fattori comuni a essi sottostanti.
Le evidenze mostrano che i programmi più efficaci sono quelli condotti nell’ambito di attività scolastiche curriculari finalizzate alla promozione delle capacità di autoregolazione e autoefficacia, fronteggiamento e risoluzione dei problemi, abilità sociali ed empatia.
Per rispondere all’esigenza, ormai matura, di promuovere la salute mentale, anche come base su cui innestare interventi di educazione alla salute specifici e per venire incontro alle specificità della situazione italiana, il Reparto Salute Mentale del Centro Nazionale di Epidemiologia, Sorveglianza e Promozione della Salute (CNESPS) ha ottenuto un finanziamento dal Centro nazionale per la prevenzione e il Controllo delle Malattie (CCM) del Ministero della Salute per la realizzazione e la prima applicazione di un intervento di promozione della salute mentale nelle scuole di istruzione secondaria, nell’ambito del Progetto 'Messa a punto di un intervento di promozione della salute mentale nelle scuole, con particolare attenzione alla prevenzione primaria della depressione'.

Il programma è basato su un manuale per studenti, che si fonda sulle componenti della cosiddetta Formazione sociale ed emotiva delle Life Skills dell’Organizzazione Mondiale della Sanità e anche della cosiddetta “intelligenza emotiva”. Vengono suggerite esercitazioni a due, a tre e in piccolo gruppo, composto da 18 capitoli, più le appendici, una raccolta di moduli per le esercitazioni e una selezione di strumenti autocompilati utili per valutare l’efficacia nella pratica del programma, per un numero di sessioni da 18 a 27 di 60-90 minuti ciascuna (vedi allegato del Manuale). Una seconda versione aggiornata è stata pubblicata come edizione 'Dispense per la scuola' dell'ISS. (vedi allegato della Dispensa)


- Gigantesco A, Del Re D, Cascavilla I, Palumbo G, De Mei B, Cattaneo C, Giovannelli I, Bella I. BioMed Research International A Universal Mental Health Promotion Programme for Young People in Italy 2015. 2015:345926. doi: 10.1155/2015/345926. Epub 2015 Aug 25. leggi

- Gigantesco A, Del Re D, Cascavilla I. A student manual for promoting mental health among high school students. Ann Ist Sup Sanita 2013;49(1):86-91.leggi

- Gigantesco A, Carbonari P, Appelgren EC, Del Re D, Cascavilla I. La promozione della salute mentale, del benessere psicologico e dell'intelligenza emotiva nelle scuola secondaria. Notiziario dell'Istituto Superiore di Sanità 2010;23(5):7-10.leggi

- Giovannelli I, Cattaneo C, De Mei B, Gigantesco A, Del Re D, Palumbo G, Donà E, Giambalvo F, Sangineto F, Cascavilla I, Occhiodoro V, Lana S, Gruppo di lavoro per lo studio di efficacia 2010/2011. Definizione di obiettivi e soluzioni di problemi per la promozione della salute mentale nelle scuole: uno studio di efficacia. In: Appelgren EC, Luzi P, ed. Convegno La salute degli italiani nei dati del Centro Nazionale di Epidemiologia, Sorveglianza e Promozione della Salute (CNESPS). Istituto Superiore di Sanità. Roma, 16-17 giugno 2011. Atti. Roma: Istituto Superiore di Sanità; 2012. (Rapporti ISTISAN 12/05). p.166-168.leggi

- Mirabella F, Del Re D, Gigantesco A. Strumenti di promozione della salute mentale e di potenziamento della resilienza: presentazione di un programma per l’applicazione in ambito scolastico. Rivista Sperimentale di Freniatria, Franco Angeli, vol.CXXXIV, 1, 2010;124-33.

- Mirabella F, Del Re D, Palumbo G, Cascavilla I, Gigantesco A. Manuale per la promozione della salute mentale, del benessere psicologico e dell’intelligenza emotiva nella scuola: valutazioni di gradimento e di utilità. Giorn Ital Psicopat 2010;16:362-369.


Per info
Antonella Gigantesco, Istituto Superiore di Sanità, Centro Nazionale di Epidemiologia, Sorveglianza e Promozione della Salute, Reparto Salute Mentale
Viale Regina Elena, 299 - 00161 Roma
Tel 06 49904181 Antonella Gigantesco